
Safe Fashion. Якими чином мода піднімає тему соціальної відповідальності

Модна індустрія активно змінює ставлення до моди (Фото: @UFW)
За останні два десятиліття мода активно змінює ставлення до моди зі споживацького на відповідальне та соціально відповідальне. В наше життя вже надійно увійшли слова sustainable, environmental-friendly, eco-friendly тощо.
Все частіше з’являються новини про те, що модні бренди світу, а також України закликають до відповідального ставлення до споживання, а також беруть участь у соціально відповідальних ініціативах одразу в кількох напрямках.
Відповідальне споживання та переробка матеріалів
Так, сьогодні мода розділяє анти п’єдестал у питанні забруднення навколишнього середовища. У звіті Світового банку зазначається, текстильна промисловість — друга за обсягом у забрудненні води на планеті. Крім того, обсяг викидів вуглекислого газу цієї промисловості щорічно складає понад мільярд тон. Ця загроза стала викликом й одночасно новим трендом етичного та свідомого споживання. Так для багатьох світових брендів розпочалась історія соціальної відповідальності: починаючи від використання переробленого поліестеру, органічної бавовни, створення кросівок з океанського сміття (колаборації Adidas), продовжуючи закликами не купувати речі, якщо вони не потрібні (рекламна кампанія бренду Patagonia).

Кросівки зі сміття Adidas / Фото: @Adidas

Рекламна кампанія Patagonia / Фото: @Patagonia
Проте кліматичне питання не єдине, чим нині опікується мода. Вона також може вплинути на зниження кількості ДТП та їх жертв. Яким чином?
Світловідбивна тканина
Так, у 2004 році дизайнери звернули свою увагу на такий матеріал як рефлектив. Це тип тканини з особливим покриттям, що має світловідбивні властивості. Першовідкривачами технології виготовлення світловідбивючих матеріалів вважаються вчені компанії 3 М, які ще у 1939 році на чолі з Генрі Хельцером експериментували з розплавленим склом. Його пускали з висоти 6-поверхового будинку, а потім збирали уламки й досліджували характеристики.
У звичайному житті рефлектив вперше використали в Шотландії у 1964 році. Нововведення у вигляді залізничної уніформи допомогло знизити кількість ДТП, та запустити світловідбиваючу тканину у масове виробництво одягу для робочого персоналу.
Вперше світловідбиваючі стрічки у якості декору використав Alexander McQueen, далі рефлектив можна було побачити у Maison Margiela, Calvin Klein, Prada, Balenciaga, Yeezy.
У 2008 році у Франції представники дорожньої інспекції ініціювали рекламну кампанію спільно з Карлом Лагерфельдом з метою переконати водіїв надягати світловідбиваючі жилети, виходячи вночі на проїжджу частину. Це була спроба інформування населення про можливості убезпечити власне життя як пішохода, так і водія.

Рекламна кампанія Карла Лагерфельда / Фото: @Karl Lagerfeld
Адже видимість на дорозі у темний час доби при використанні світловідбиваючих елементів збільшується з 25−40 метрів до 130−140 метрів, цим самим знижуючи ризик наїзду на пішохода у 6−8 разів. Ці характеристики стали превалюючими, й у 2018 рефлективна тканина розпочала масово інтегруватися навіть у мас-маркет колекції, даючи можливість власникам таких речей бути помітними у нічний час доби.
В Україні з метою підвищення безпеки на дорогах та запобігання дорожньо-транспортних пригод Верховна Рада розглядає законопроєкт № 2696, який передбачає у темний час доби використання водіями та пасажирами спеціального світловідбиваючого одягу.
Зі свого боку популяризацією одягу зі світловідбиваючими елементами займається й український fashion. Так резидент Ukrainian Fashion Week — бренд ROUSSIN під час виготовлення своїх колекцій активно використовує рефлектив та змінює культуру сприйняття цього матеріалу.

Колекція Roussin SS2022 / Фото: @UFW
Так, другий рік поспіль за підтримки Українського культурного фонду ROUSSIN продовжує реалізовувати проєкт SAFE FASHION — #безсекундижиття у регіонах України. Головна мета — сприяти освітньому процесу та вихованню у дітей свідомого ставлення до безпеки на дорогах, а як результат — зменшити кількість ДТП за участю пішоходів.

Рюкзаки із рефлективу Roussin / Фото: @Roussin
Вперше fashion-ініціатива була реалізована у рідному місті бренду — Сміла, а цьогоріч команда виготовить 2500 світловідбивних рюкзаків та безплатно забезпечить ними дітей середнього шкільного віку міста Павлоград. Крім того, у вересні 2021 року у Павлограді для учнів 18-ти шкіл бренд ROUSSIN проводить виховну роботу та презентує власний пізнавальний фільм, в якому автоспортсмени тестують видимість звичайного та рефлективного одягу на дорогах та демонструють варіанти аварійного гальмування.

Бренд Roussin за підтримки Українського культурного фонду забезпечує школярів міста Павлоград світловідбивними рюказками / Фото: @Roussin